Dine rettigheder hvis din bagage er forsinket, beskadiget eller helt forsvundet

Det er ikke til at sige, hvor, hvornår og hvorfor en flyforsinkelse eller flyaflysning finder sted. Endnu sværere kan det være, at forudsige i hvilken tilstand bagagen vil modtages i. Typisk er bagagen som den skal være, men det kan jo være man er en af de få uheldige, der oplever at bagagen er forsinket, helt ødelagt eller beskadiget, og en sjældent gang i mellem kan man opleve, at ens bagage er helt forsvundet. Hvad gør man så?

Læs med her for at lære mere om, hvad du skal gøre hvis du nogensinde ender i sådan en situation.

Dine rettigheder ved bagage

Hvis din bagage er forsinket, mistet eller ødelagt skal du hurtigst muligt henvende dig hos flyselskabet, eller hos flyselskabets Handlings Agents, der typisk kan findes i en hver større lufthavn. Her udfyldes typisk en PIR-rapport, der er en forkortelse for Property Irregularity Report. Vi anbefaler at man gemmer en kopi af denne rapport til sig selv, i tilfældet af, at personalet gør rapporten væk eller den forsvinder undervejs på vej til behandling, så har du en ekstra som bevis for, at du har udfyldt den.

Har man en rejseforsikring, hvilket vi på det kraftigste anbefaler man tegner inden man tager på ferie, kan man kontakte disse for, at høre mere om man kan få dækket sine udgifter. I tilfældet af at man er på ferie og ikke har modtaget sin bagage, og står i en situation uden tøj mv. må man selv punge ud, indtil andet aftales.

Forsinket bagage

Hvis man oplever at ens bagage er forsinket har man som rejsende rettigheder til, at købe de mest nødvendige klæder og artikler, som tandbørste, tandpasta, undertøj, tamponer, menstruationsbind, deodorant, undertøj mv. Alt det der købes udover, kommer først og fremmest an på længden af forsinkelsen og derefter hvor man er rejst hen.

Vi anbefaler ikke at man køber dyrt ind, da størrelsen af refunderingen kan variere i mellem de forskellige flyselskaber og rejseforsikringer.  Derudover er det ikke med sikkerhed, at alle ens udgifter bliver dækket af de forskellige parter.

Kommer man ud for, at ens bagage bliver forsinket skal man, så hurtig som muligt kontakte sit fly- og forsikringsselskab. Jo hurtigere de får besked om uheldet, jo hurtigere kan sagen komme i gang. Senest 21 dage efter at bagagen er nået frem til den rette ejer skal man skrive en skriftlig klage og sende den ind til flyselskabet, så man kan få erstatning for alle udgifterne.

Derfor anbefales det, at man gemmer alle kvitteringer, udskrifter og kontooversigt. Befinder man sig i et lang, hvor kvitteringer ikke bliver udskrevet, må man bede om en kvittering skrevet i hånden med butikkens navn, adresse og telefonnummer samt ekspedientens navn og underskrift. Således er man bedst mulig sikret for, at hvis flyselskabet ville tjekke op på validiteten, kan de selv kontakte forretningen.

Forsvundet bagage

Er bagagen ikke modtaget af den rette ejer efter 21 dage, eller har flyselskabet meddelt at bagagen er bortkommet, har man ret til kompensation. Dette sker ved, at man indsender en skriftlig klage til flyselskabet hvori man beder om en erstatning.

Det kan ske at bagagen modtages efter 21 dage, dog anses dette stadig som, at bagagen er bortkommet og derfor er du stadig berigtiget til at få en erstatning. Dette er også gældende hvis bagagen dukker op på et senere tidspunkt. Det er ikke ualmindeligt, at bagagen tilfældigvis modtages på ens private hjemadresse efter man er vendt hjem fra ferie og har klaget til flyselskabet og så videre.

Ødelagt bagage

Ser man ud af vinduet i lufthavnen på alle flyene, landingsbanerne, det hårdt arbejdende personale, kan man til tider klø sig i hovedbunden over personalets håndteringen af passagerernes baggage, især når bagagen skal lastes ombord på flyet. Dette kan medføre til skader på passagerernes kufferter og indholdet. Er dette tilfældet har man ret til, at få erstattet alle reparationsudgifter. Dette inkluderer alt kuffertens indhold og selve kufferten hvis den også er beskadiget. Dog har flyselskabet ret til at nedskrive erstatningsbeløbet, hvis ejendelene og/eller kufferten har været brugt i længere tid. Det vil sige, de må vælge at betale et lavere beløb som kompensation end først ønsket af passagererne.

Her skal man være opmærksom på, at der højst må gå 7 dage efter bagagen er modtaget til, at man indsender en skriftlig klage til flyselskabet for erstatningen af de beskadigede ejendele.

Dine rettigheder ved flyforsinkelser eller flyaflysninger

Der er tre forudsætninger for at få kompensation ved en flyforsinkelse eller flyaflysning.

Her ser man på hvorvidt start- og slutdestinationen er inden for europæiske grænser, samt om flyselskabet er europæisk eller udenlands.

Alt efter hvor afrejsen finder sted og hvor den slutter, er der forskellige beløb at få. Sker afrejsen fra et ikke-EU land (uden for europæiske grænser) til et ikke-EU land, er der ingen. Flyver man derimod fra et ikke-EU land til et EU-land, kan der muligvis være tale om kompensation. Dette er også gældende for, hvis rejsen starter i et EU land og slutter i et ikke-EU land. Hvis rejsen starter og slutter inden for europæiske grænser har man selvfølgelig en erstatningssag.

Længden på forsinkelsen spiller en afgørende rolle for størrelsen af kompensationen.

Er forsinkelsen under 3 timer kan der i de fleste tilfælde ikke være tale om kompensation, dog er der andre fordele at drage nytte af. Er forsinkelsen på mindst 2 timer har man krav på et gratis måltid, drikkelse samt gratis telefonopkald. Dog anbefales det, at man kontakter flyselskabet for at undersøge hvorvidt dette er gældende netop for dit flyselskab, da det kan varierer fra selskabet til selskab.

Hvis forsinkelsen er på mindst 5 timer har men udover sit erstatningskrav, også ret til gratis overnatning på et nærliggende hotel, samt gratis transport til og fra hotellet.

Hvor meget kan man reelt set få i erstatning kommer an på hvor langt der er i mellem afrejse og slutdestinationen. Se en mere detaljeret oversigt her:

 

Start uden for EU til EU Afstand Under 3 timer Over 3 timer
Under 1500 km 0,- 1860,-
1500-3500 km 0,- 2980,-
Over 3500 km 0,- 4470,-
Start EU til uden for EU Under 1500 km 0,- 1860,-
1500-3500 km 0,- 2980,-
Over 3500 km 0,- 4470,-
Start EU til EU Under 1500 km 0,- 1860,-
1500-3500 km 0,- 2980,-
Over 3500 km 0,- 2980,-

Tabel over erstatningsstørrelsen.

Læs mere om de enkelte flyselskabers regler og vilkår for kompensation. Søg eksempelvis på norwegian kompensation for en oversigt over de seneste flyforsinkelser og flyaflysninger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *