Lysterapilampe

Du kan bruge en lysterapilampe til at reducere eller forhindre den evigt irriterende vinterdepression. Tilstanden rammer desværre mange mennesker hvert år, når de mørke måneder trænger sig på, og derfor kan lysterapi være en god løsning for mange af os.

I denne guide ser vi nærmere på en række anmelderroste og populære modeller, så du kan finde frem til en lysterapilampe, der er bedst i test, og som passer optimalt til dine behov. Nederst i guiden kigger vi nærmere på, hvordan du vælger den rette lampe.

Hvad er lysterapi?

Lysterapi er en behandlingsform, som man bruger til at bekæmpe de såkaldte vinterdepressioner. En lysterapilampe er lavet med en større overflade og indvendige lysstofrør, som giver en mere effektiv og skånsom belysning end en almindelig lyspære fra stuelampen.

Lyset fra lysterapilampen rammer nogle bestemte celler i dine øjne. Når disse celler bliver ramt af lys, sender de signal til hjernen om at producere mere serotonin.

Serotonin er et stof, som kort fortalt er med til at gøre os mennesker i bedre humør. Og da serotonin bliver udskilt, når vi bliver påvirket af lys, så er produktionen markant reduceret om vinteren, hvor der er flere mørke timer i døgnet.

Det er samtidig manglen på serotonin i hjernen, der er med til at forårsage vinterdepressioner. Derfor kan lysterapi være med til at behandle en eventuel vinterdepression ved at skrue op for produktionen af serotonin i din hjerne.

Hvad er fordelene ved en lysterapilampe?

En lysterapilampe kan give dig den belysning, du har brug for, hvis du vil forøge produktionen af serotonin og dermed forhindre risikoen for at blive ramt af en vinterdepression.

De lysterapilamper, som er kåret som bedst i test, vil typisk være lamper med en høj LUX-værdi og en stor overflade. Den store mængde lys er nemlig med til at gøre dig i bedre humør, og jo større overflade og LUX-værdi, desto kortere tid skal du bruge foran lampen på daglig basis.

En god lysterapilampe har dog også nogle andre fordele, som følger med ved siden af forøget produktion af serotonin og dermed bedre humør:

  • Lysterapi er med til at stabilisere døgnrytmen, som kan halte gevaldigt i de mørke vintermåneder eller i forbindelse med jetlag
  • Lampen er med til at give mere energi til dagen – derfor skal du huske at bruge din lysterapilampe så tidligt om morgenen, som muligt
  • Lysterapilamper kan fås i mange modeller og dermed også designs og størrelse – det er derfor altid muligt at vælge en passende lampe, som egner sig til enten din stue, køkken eller måske på kontoret

Sidstnævnte fordel er i øvrigt ekstra vigtig, hvis du har et arbejde, der kræver, at du sidder indendørs det meste af tiden. Det er nemlig ikke nogen hemmelighed, at det naturlige lys fra solen er en endnu mere effektiv kilde til serotonin end lamper.

Men da solen kun er oppe i 8-10 timer i de mørkeste vintermåneder, så passer det typisk elendigt med det tidsrum, mange af os er på arbejde i. Og hvis du så tilmed opholder dig inden døre, så får du sjældent den nødvendige mængde af naturligt sollys.

Lige dér kan en lysterapilampe være en særdeles god ven at have, da du kan medbringe den på kontoret og have den stående på dit skrivebord.

Er der nogle ulemper eller bivirkninger ved lysterapi?

Der er overvejende fordele ved at bruge lysterapi og lysterapilamper, hvis du frygter vinterdepression eller har søvnbesvær om vinteren.

Dog er der undersøgelser, der påviser, at der kan forekomme bivirkninger hos enkelte mennesker. Heldigvis er alle bivirkningerne dog meget sjældne, og de er ikke farlige.

Potentielle men sjældne bivirkninger ved lysterapi:

  • Irritation i øjnene
  • Indvendig uro
  • Kvalme

Hvis du vil reducere risikoen for disse bivirkninger yderligere, så er det allerbedste du kan gøre at komme ud i dagslyset og få et højere skud naturligt lysterapi, end du ville få med lampen.

Hvad er kendetegnene ved vinterdepression?

Vinterdepression, også kaldet SAD, er en tilstand, som kan ramme os mennesker, når vi ikke udskiller nok serotonin – oftest pga. manglende lys om vinteren. Den anderledes form for depression kan dog også ramme i løbet af sommerhalvåret, men den er klart mest aktuel om vinteren.

I sommerhalvåret kan den eksempelvis kigge forbi, hvis du arbejder meget om natten og dermed ikke får den samme mængde sollys i dagtimerne som ellers. Det kan også skyldes jetlag, hvilket yderligere kan forårsage søvnbesvær og dermed rode rundt i din døgnrytme.

Vinterdepression er en smule anderledes end den almindelige depression, om man vil, hvilket særligt ses på årsager og symptomer.

Mens årsagen til en regulær helårsdepression kan være alt fra et mistet familiemedlem til andre stressende situationer i livet, så er årsagen til vinterdepression i overvejende grad mangel på lys.

På samme måde er symptomerne også lidt forskellige – oftest vil vinterdeprimerede personer udvise tegn på irritation, de vil sove mere og længere, og de vil opleve en højere appetit og dermed også være i farezonen for at tage mere på i vægt.

Disse symptomer ses ikke på samme måde i en regulær depression, hvor mange af ovenstående symptomer udgøres af direkte modsætninger; følelsen af ligegyldighed, opgivelse og manglende appetit.

Hvorfor opstår vinterdepression?

Vinterdepression opstår i høj grad pga. manglende lys. Manglen på lys er med til at reducere vores produktion af serotonin, hvormed vi ikke er i lige så godt humør, som når vi får lys nok.

Det er svært helt at undgå manglen på lys om vinteren, særligt for os danskere, der bor i det høje nord. Omvendt er det efterhånden blevet lettere at få det ekstra skud lys, som kan sparke gang i produktionen af serotonin, netop ved at anvende en lysterapilampe.

Kan jeg bruge lysterapilamper mod almindelig depression?

Selvom de populære og effektive lamper oftest er tiltænkt vinterdepression, så anbefaler nogle læger også lysterapilamper som en del af behandlingen af personer, som er ramt af regulær depression.

De medicin, som personer ramt af depression ofte tager, er nemlig også med til at forøge hjernens udskillelse af serotonin – på samme måde som lyset fra solen eller en lampe gør.

Derfor indgår lysterapien nogle gange som en del af behandlingen af almindelig depression; dels fordi den er med til at forøge produktionen af det lysaktiverede stof, dels fordi den kan være med til at forstærke virkningen af den medicin, som patienten i forvejen tager mod depression.

Sådan vælger du den rette lampe til dig

Når du skal finde frem til den bedste lysterapilampe til dig og dine behov, så skal du primært tage højde for to ting, som vi kommer til om et øjeblik.

Inden vi går videre, vil vi dog på det kraftigste understrege, at det altid anbefales, at du søger råd hos din egen læge, inden du går i gang med lysterapi. Dette skyldes, at din følelse af snigende eller aktiv depression måske kan skyldes andre ting end vinterdepression. Og i så fald vil du have behov for en anden behandling end udelukkende lysterapi.

Hvis du dog er forvisset om, at du lider af en vinterdepression og derfor mangler lys, så kan du holde øje med disse ting, du skal vælge din lampe:

  • Lysterapilampe bedst-i-test: Det kan være en god rettesnor at gå efter de lamper, som i forvejen er kåret som værende bedst i test af diverse medier, eksperter og testmagasiner. Det vil typisk fremgå af modellens produktbeskrivelse.
  • LUX-værdi: LUX-værdien har afgørende betydning for, hvor effektiv den pågældende lampe er til din behandling. Jo højere LUX-værdi, desto mere effektiv er lampen, og desto kortere tid skal du bruge foran den ad gangen for at opnå det mest effektive resultat.
  • Prisen: De store lamper med høj LUX-værdi er som regel også de dyreste, men til gengæld virker de bedre og sparer dig for en hel del tid. Derfor skal du overveje, hvor meget du har lyst til at spare, når du køber din lysterapilampe.

Bonusråd om LUX-værdi: Som tommelfingerregel siger man, at den bedste lysterapilampe med 10.000 LUX sikrer, at du kun behøver at bruge ca. 15-20 minutter på hver behandling, mens 5.000 LUX giver en behandlingstid på ca. 30-40 minutter, og slutteligt vil en lav LUX-værdi i lampen på 2.500 LUX give en behandlingstid på lige godt 60 minutter.

Hvordan bruger jeg en lysterapilampe?

Når du skal i gang med lysterapi og din lampe, så er det vigtigt, at du ikke bare bruger den på må og få. Der vil altid medfølge instrukser med din lampe, som du bør læse grundigt – også fordi, der kan være enkelte forskelle mellem de forskellige lamper, som gør, at de skal bruges forskelligt.

Som udgangspunkt bør du dog altid bruge din lysterapilampe om morgenen, så din behandling kan give dig energi, humør og friskhed til dagens opgaver. Lyset fra lampen er med til at aktivere hjernen, og derfor er det omvendt en relativ dårlig idé at bruge lysterapi om aftenen, inden du skal lægge dig til at sove.

Sørg for at have lampen stående foran dig under hele behandlingen – det hjælper ikke meget på en eventuel vinterdepression, hvis du vader frem og tilbage og forbi lampen konstant.

Sæt dig ned med morgenmaden, en bog eller bærbaren for at tjekke dagens første mails, og nyd stille og roligt lyset fra din lampe.

Artiklen er skrevet af Erik fra Trekvartseng.dk – Når du vil sove godt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *