Din guide til pulsure

Ønsker du at optimere din træning, så du kan følge med i din egen udvikling og presse dig selv til det yderste? Så er en træningspartner altid en rigtig god ide. Det giver muligheden for at udfordre hinanden. Har du dog ikke en partner ved hånden, kan et pulsur være den rigtige løsning for dig.

Om du er glad for at træne alene eller med en partner, kan det være rigtig svært at holde styr på din træning og din udvikling og se, om du presser dig selv nok. Med et pulsur får du chancen for at gøre din træning så effektiv som muligt og tracke din udvikling hele vejen igennem. Herunder finder du en guide til, hvad du skal være opmærksom på, samt hvilket ur, der passer bedst til din træning.

Hvad er et pulsur?

Der findes mange forskellige former for pulsure og de har allesammen forskellige funktioner.

Helt basalt er et pulsur, et ur, der måler din puls og viser den på en skærm, så du kan holde øje med, om du presser dig selv nok, når du træner.

Det helt enkelte pulsur, der udelukkende måler din puls er meget populært blandt løbere, både professionelle og fritidsløbere. Der er nemlig store fordele ved et ur af denne slags, hvis du ønsker at optimere din træning og blive ved med at udvikle dig.

Herunder vil guiden indeholde forklaringer på, hvordan du bruger din puls til at måle din udvikling, hvordan uret virker og meget mere, så er du interesseret i at finde ud af om det er noget for dig, kan du læse med videre og blive klogere.

Vil du gerne vide mere om træning i al almindelighed kan du læse med hos fitness-guide.dk.

Hvordan måler et pulsur?

Normalvis måler vi vores puls på undersiden af håndledet eller siden af halsen, derfor er det ikke logisk, hvordan et pulsur, kan måle pulsen blot ved at være placeret på oversiden af håndledet.

Det giver dog helt fin mening, når man ved, at de fleste pulsure virker ved hjælp af lysdioder.

Det gør, at du får en meget mere præcis måling, end du kan opnå ved at måle pulsen manuelt mens du træner. Du undgår også at være nødt til at holde pauser, for at holde styr på pulsen.

Lysdioderne virker ved, at de sender lyset gennem din hud og ned mod blodårerne, hvorfra det sendes tilbage til en sensor, der registrerer blodets bevægelse i årerne og regner det om til pulsslag. Det giver en helt præcis måling, der hele tiden opdateres, hvis der er ændringer. På den måde kan du sikre dig, at du hele tiden holder den optimale puls, mens du løber.

Hvordan hænger puls og træning sammen?

Når du træner, kan du mærke, at dit hjerte banker hurtigere. Det sker, fordi din krop har brug for mere ilt, for at kunne fungere, når den er under pres.

Jo mere du træner, des højere vil din puls kunne blive, fordi dit hjerte bliver stærkere og din krop bedre til at optage ilten.

Omvendt vil du også opleve, at din hvilepuls falder, jo bedre form du er i. Derfor kan du med et pulsur holde øje med, hvordan din puls udvikler sig – både under træning og mens du slapper af.

For at du får det bedste ud af dit ur, er det derfor vigtigt, at du sørger for at få lagt en såkaldt baseline. Altså den puls du har ved udgangspunktet. Både din hvilepuls og din makspuls. På den måde bliver det utroligt let hele tiden at holde øje med udviklingen af din form.

Hvordan måler du din makspuls og din hvilepuls?

Det er klart, at du skal måle din hvilepuls, når du er allermest afslappet. Det betyder, at det bedste tidspunkt er lige når du vågner, eller, hvis det er muligt, mens du sover.

På den måde kan du finde ud af, præcis, hvor afslappet din krop kan blive og hvor lav pulsen bliver ved total afslapning.

Din makspuls kan være lidt sværere at måle, fordi det er en udfordring at vide, præcis, hvornår pulsen når sit højeste i en træning, hvor du reelt ikke ved, hvor meget du presser dig selv.

Der er dog mange, der anbefaler intervalløb, hvis du skal finde frem til den helt nøjagtige makspuls at tage udgangspunkt fra i din træning.

En fire minutters cyklus af tre omgange giver et godt bud på din makspuls, hvis du giver alt, hvad du har. Det vil sige, at du løber i tre minutter, hvor det sidste ½ minut er sprint og følger op med et minuts roligt løb. Det gentager du tre gange og måler så din puls umiddelbart efter.

Med disse to målinger har du et rigtig godt udgangspunkt for at begynde at tracke din træning og form.

Hvilket pulsur skal du vælge og hvad koster det?

Ligesom med de fleste andre produkter findes der også pulsure i alle prisklasser og med diverse forskellige funktioner. Alt efter, hvad du ønsker at bruge uret til og, hvor meget du vil give for det, kan du finde ure, der passer til dine behov.

Det er ikke nødvendigvis den helt store udskrivning, men som med et almindeligt ur, er det heller ikke helt billigt at investere i, hvis du ønsker en model, der er lidt ud over det sædvantlige.

Som udgangspunkt ligger priserne på den slags ure på mellem 500 og 3000 kroner. Og så er det bare med at finde ud af, hvilket du bedst kan lide og, hvad det skal kunne. For der findes rigtig mange spændende og sjove funktioner, der kan optimere din træning endnu mere og give dig flere oplysninger om din form og din krop.

Er du lige begyndt at løbe eller er det dit første pulsur, kan du sagtens nøjes med at købe et af de mere enkelte og simple modeller. De behøver ikke at koste mere end mellem 500 og 1000kr. Faktisk er nogen af de ure, der har vundet priser og tests online prissat lige omkring 1000kr, så kig dig om og få styr på din træning i dag!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *