Få styr på dækkene

Det er sådan i Danmark at klimaet ændrer sig så radikalt at vi er nødt til at yde den bedste sikkerhed når vi kører i vores bil både om sommeren, men så sandt også om vinteren. Men i Danmark er der ingen lovkrav om at man skal have vinterdæk på når det er vinter, som det for eksempel i Sverige. Vinterdæk er dog en stor sikkerhed for at stå bedre fast på vejene, når det er isglat, sjappet eller overdækket af flere centimeters højt snelag.

Hvad er forskellen på sommerdæk og vinterdæk?

Det siger lidt sig selv hvornår henholdsvis sommer- og vinterdæk bruges. Men hvad er egentlig forskellen på selve dækkene?

Sommerdæk

Som regel skifter man fra vinterdæk til sommerdæk i foråret eller når temperaturen stiger. Vinterdæk er, teknisk set, af blødere gummi end sommerdækkene, og derfor holder de i længere tid. Og det er fristende at beholde vinterdækkene på hele året, men faktisk så er det lige så farligt at køre med vinterdæk om sommeren, som det er at køre med sommerdæk om vinteren. Derfor er det vigtigt at skifte i mellem dæktyperne.

Bilen køre langt bedre på sommerdæk og ikke mindst, mere økonomisk. Sommerdæk har en mindre fiktion end vinterdæk har. Friktion er rullemodstand, og der er mere rullemodstand på vinterdæk. Derfor bruger bilen mindre benzin på sommerdæk end på vinterdæk. Faktisk står friktionen på bilens brændstofforbrug for hele 20%.

Vinterdæk

Vinterdækkene holder ikke lige så lang tid som sommerdækkene, fordi gummiet er blødere på vinterdækkene. Derfor er det endnu en fornuftig grund til at skifte vinterdækkene ud lige så snart man kan, da det er med til at gøre at de holder længere. Samtidig bruger bilen mere benzin når der køres med vinterdæk.

Som grundregel skal du skifte til vinterdækkene når temperaturen er under 7 grader. Selve vinterdækkets gummi er speciellavet til at kunne modstå den hårde kuling, hvilket betyder at gummiet bliver blødere når det er koldt, imodsætning til sommerdækkene, som bliver hårde i lave temperaturer og giver dårlig friktion på vejene og dermed er farlig at køre med.

Det som gør at vinterdækkene er gode på is og i sne er fordi dækkene har et andet dækmønster. Det gør at vandet kan lede bedre af og giver et bedre vejgreb, årsagen til dette er at der er flere lameller på dækkene. Lamellerne gør at der ikke sætter sig så meget sne, is og snavs ind i dækmønsteret. Det gør at bilen er mere stabil og står bedre fast i sneen, som ikke kun øger din sikkerhed som bilist, men også for dine medpassagerer.

Helårsdæk

Helårsdæk er dæk man kan have på hele året rundt, hvis man synes det er for meget besvær at skifte 2 gange om året. For den optimale sikkerhed vil diverse test altid påpege at det er mest sikkert at skifte imellem sommer- og vinterdæk. Men hvis man ikke kører så meget når det er vinter, eller blot kører når der er behandlede veje, så kan man anvende helårsdæk, som er en blanding mellem sommer- og vinterdæk. Dog anbefales det mest til biler som er små eller mellemstore, som ikke vejer så meget.

Håndtering af dine dæk

Man kan vælge imellem at have sine dæk opbevaret på sit faste værksted, eller man kan spare pengene og opbevare dem hos sig selv. De kan let opbevares i enten skure, garagen eller andre steder der er plads. De er måske store og fylder meget, men på dækreoler fylder de nærmest ingenting. Når de kommer op i højden, fylder de mindre i rummet. Dermed er de lettere at flytte frem og tilbage og man kan få et overblik over hvilke dæk skal sidde hvor på bilen. I sidste ende vil det spare tid.

Med en dækreol kan du opbevare både vinterdæk og sommerdæk. Du kan få dem til lige de antal dæk som du skal bruge. I sidste ende vil dine dæk holde længere fordi de bliver opbevaret korrekt og det vil, ikke kun spare dig tid, men også penge i sidste ende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *